brotherandsisteraroundtheworld.reismee.nl

Dag 7: Pura Besakih - dagje rustig aan

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken naar de Pura Besakih de grootste tempel op heel Bali. Die een stukje de Angung berg op ligt. Het is een beetje bewolkt vandaag. Niet zo erg, maar dat betekend wel dat we de top van de Angung op 3100 meter niet kunnen zien. Op de parkeerplaats kopen we een sarong voor John en dan gaan we naar de tempel. We staan op de goede parkeerplaats heel dicht bij de ingang en hebben weinig last van mensen die van alles aan willen bieden. In de tempel lopen we echter rechtstreeks naar een plek waar we eigenlijk niet mogen kijken. Een ' beschermer van de tempel' zoals hij zichzelf noemde wees ons op de fout. Hij wilde ons wel rondleiden en daar hoeven we niet eens voor te betalen. Hij legt precies uit hoe alles werkt en waarom er 3, 5, 7, 9 of 11 daken op een tempel zitten. We krijgen alle zeven lagen van de Besakih te zien en gaan zelf ook nog ceremonieel bidden. Met een bakje rijst, cocos, bloemen, gras en wierrook. We bidden voor energie en voor wat we zelf maar willen. Het is best een indrukwekkend gebeuren. Als we de hele tempel hebben gezien gaan we terug naar de parkeerplaats waar we afscheid moeten nemen van onze Bumbel Bee! De man die de jeep op komt halen is echter vertraagt en komt pas een uur later. Hij heeft geen idee hoe we hier een taxi kunnen regelen, maar we mogen met de jeep naar ons hotel rijden dan komt hij achter ons aan en neemt dan de jeep mee! John is dolblij met de laatste rid en dan is het moment echt daar de Bumbel Bee rijdt weg zonder ons! Omdat het pinapparaat in het hotel stuk is moeten we boven naar een ATM, maar onze gids voor morgen; de Batur op, wil me wel even naar boven rijden, op de motor! Dus stap ik in korte broek, zonder helm bij hem achterop om het karrepad over te gaan! John drukt hem nog even op zijn hart dat hij langzaam aan doet, en hijknikt nederig. Hij rijdt een Yamaha dus dat moet goed komen! En het kwam goed, hij reed heel voorzichtig, haalde niet in bij onoverzichtelijke bochten en probeerde alle hobbels en kuilen te omzeilen. En eerlijk gezegd was de weg beter te doen op de motor dan met een auto. Het was echt super leuk! Verder hebben we vandaag even gezwommen en heerlijk gegeten. Daarna vroeg op bed morgen moeten we om half vier klaar staan om de Bratur te beklimmen en rond de krater te lopen.

Andries

Wat een verrassing, nog een verhaal.
Een indrukwekkende ervaring om zo dicht bij, dat wat de Balinees zo belangrijk vindt hun geloof en hun beleving daar van, te komen. Een ervaring rijker.

Mam

Zit hier gewoon met tranen in mijn ogen te lezen..
Eerst al vanwege de zo te lezen prachtige en indrukwekkende rondleiding door de tempel, die voor de mensen daar toch een heilige plek is.

En dan door de bezorgde broer :-), thats the real brothersisterspirit

Anneke

Ja mam, vrouwen kwaaltje in de familie denk ik tranen gaan hier ook af en toe hoor. Maar toen er één achterop moest riep John wel direct jij!!! Maar ook omdat ik het wel leuk vind alleen wel gek de eerste keer na mijn ongeluk zat ik achterop en nog wel hier!!!!