brotherandsisteraroundtheworld.reismee.nl

Dag 6: Sayan - Luwak coffee - Bratur

De dag van de mooie verrassingen. Na ons ontbijt op de veranda besluiten we even een weggetje naar beneden naar de rivier te nemen. Het weggetje dat wij nemen houdt eigenlijk al gauw op. Maar er is een klein paadje tussen de struiken door. 30cm breed zand met hier en daar wat stenen. WE gokken het erop, laten we maar gaan. Nou dat hebben we geweten... dit is niet het normale pad naar beneden. We glijden een paar keer bijna weg, komen op een stukje waar we een heel smal richeltje hebben waar we voorl niet naar beneden willen vallen, en op andere plekken springen we maar gewoon naar benden. Met in ons achterhoofd dat als we hier weer omhoog moeten de Mudmasters misschien nog wel meevielen ;) Maar het was de moeite meer dan waard we komen beneden bij wat grote keien in het water en een hek met daarachter een oud vrouwtje op blote voeten en drie tanden ze wil geld anders mogen we er niet langs. We hebben heel weinig mee, maar al met al kiest ze eieren voor haar geld en neemt ze het kleine beetje aan en laat ons erdoor. Geniaal... we lopen op een smal paadje tussen kleine rijstvelden terwijl een slang voor onze voeten wegkronkelt de vlinders ons om de oren vliegen en de salamanders overal tussendoor kruipen. En nee Anneke heeft weer niet lopen gillen!!! Het uitzicht is adembenemend, de rijstvelden aan de andere kant van de kolkende rivier en daarboven en naast ons palmbomen en honderden soorten planten. Over allemaal kleine paadjes komen we uiteindelijk op een punt waar we niet verder kunnen. We lopen een stukje terug waar we een trap hebben gezien op goed geluk proberen we maar of deze ergens boven uitkomt. Halverwege staat weer een oud vrouwtje ze wijst ons de weg die naar Ubud gaat en als we daar naartoe willen moeten we bij haar betalen. Ons geld is op en we moeten gelukkig de andere kant op weer door de rijstvelden waar we op een nieuwe trap stuiten die ons tot bovenaan bij de weg brengt.

Onderweg naar Batur stoppen we even bij een bord met Luwak Coffee. We hebben wel eens zin om die koffie te proberen. Een enthousiaste man wacht ons op. En hij leid ons de struiken in en begint vol enthousiasme te vertellen over de planten en bomen die er staan. We zien lemongrass, vanille, cironella, papayabomen, gember struiken en gemberplanten ook laat hij de bonen zien waar de Luwak van eet. Hij plukt wat bessen van boom en laat ons zien hoe je die open breekt om er twee bonen in te vinden die eet het beestje op en poept ze uit. Daar maken zij dan coffee van! En die is verdomd lekker!! Hij laat ons van alles proeven en verteld honderd uit over zijn koffieplantage. Het is fantastisch. We mogen natuurlijk alles proven wat hij daar heeft en ook alles is daar te koop. Zijn enthousiasme doet wonderen want natuurlijk nemen we het een en ander mee. We maken hem nog even blij met een foto van onze Bumbel bee en gaan dan een ervaring rijker op weg naar Batur. ......internet is hier heel slecht de rest volgt nog.

Mam

Heerlijk.... dit zijn de verhalen... die ons hier in het niet eens zo slechte NL stik jaloers maken... maar ons ff een beetje meenemen naar jullie plek...

Blijf genieten en blijf verhalen schrijven als er ff wel internet is :D

Arjen

He, stonden de tolwegen/paden niet aangegeven in de Lonely Planet.. Mooi hoor, als je je eigen weg een beetje zoekt, zie je de mooiste dingen! Jullie schrijven het mooi op; ik wil het ook zien!!

Ben benieuwd naar de recycle coffee (schijnt nog exclusief te zijn ook), maar schenk nu eerst weer ff een gewone DE in...

Andries

Expeditie Postma is nu goed op gang gekomen. Bali wordt tot in de kleinste uithoeken ontdekt, risico's worden genomen, hindernissen zijn uitdagingen geworden en dat is nog niet alles er staat ook nog het beklimmen van een vulkaan op het programma. Tja, en hier thuis moeten ramen gelapt worden en gras gemaaid, dat is ook spannend. Haha, ik volg jullie expeditie met veel plezier.

Andries

Oh ja, had ik al gezegd dat ik trots op jullie ben dat jullie dit samen doen. Brother and sister. Nou ik ben TROTS op jullie. (of had ik dat al gezegd?)